Ga direct naar inhoud

Capgemini en Schneider Electric werken samen om bedrijven te ondersteunen bij het optimaliseren van hun energiegebruik

“Energy Command Center’’ is een innovatief energiebeheerplatform dat organisaties in staat stelt om de prestaties van energiebronnen in hun operaties te monitoren en te beheren

22 mei 2024

Capgemini en Schneider Electric, leider in de digitale transformatie van energiebeheer en automatisering, hebben een nieuwe samenwerking aangekondigd op het gebied van energie-optimalisatie. Het Energy Command Center is ontworpen om organisaties te helpen hun reis naar slimmer en groener facilitair beheer en energie-efficiëntie te versnellen en maakt gebruik van een unieke end-to-end combinatie van digitale oplossingen en geavanceerde technologieën om zowel het energiebeheer te vereenvoudigen als het verbruik ervan te optimaliseren.

Volgens het IEA (International Energy Agency) is energie de afgelopen jaren verantwoordelijk geweest voor meer dan driekwart van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Schone elektriciteit, in combinatie met de digitalisering van energiebeheer-technologie, is van essentieel belang om de energietransitie te versnellen.

Eén geïntegreerd platform om alle energiemiddelen te bewaken, voorspellen, controleren en optimaliseren

Het Energy Command Center, ontwikkeld door Capgemini en mogelijk gemaakt door Schneider Electric, is een geïntegreerd en gecentraliseerd platform voor het bewaken, besturen en optimaliseren van alle gebouwen die energie verbruiken, inclusief datacenters engereguleerde omgevingen. Het platform combineert geavanceerde kunstmatige intelligentie (AI), machine learning-logica en algoritmen, en Internet of Things (IoT)-technologieën om verschillende statistieken te meten en te voorspellen, zoals energie-intensiteit, de gezondheid van kritische bedrijfsmiddelen, operaties, de opwekking van hernieuwbare energie en de algehele prestaties van alle energieactiva.

De toonaangevende producten, edge control en adviesapplicaties van Schneider Electric helpen organisaties om op een efficiënte wijze hun energievoorziening te beheren over meerdere assets, zoals fabrieken, kantoren en andere infrastructuur, terwijl ze ook het energieverbruik verminderen over hun operaties in één geïntegreerd platform. Capgemini brengt zijn expertise in op het gebied van data-integratie en -verwerking, AI en machine learning, en de integratie van alle producten en software in een centraal decision-making platform.

Door gebruik te maken van real-time gegevens over energieverbruik en CO2-uitstoot, gecombineerd met modulaire en interoperabele gebouwbeheertsoftware en -systemen, helpt het Energy Command Center om het energieverbruik en de kosten te verlagen om zo organisatiedoelstellingen te behalen. Tegelijkertijdwordt de reis naar een netto-nul toekomst versneld.

“Bij Capgemini zijn we ervan overtuigd dat er een enorm onbenut potentieel is voor digitale technologieën en data om de energietransitie te versnellen. We delen deze visie en inzet met Schneider Electric,” zei Aiman Ezzat, CEO van Capgemini. “We bevinden ons op een cruciaal moment voor de energietransitie en we zijn verheugd om de krachten te bundelen en onze diepgaande technologie- en data-expertise te combineren met de gerenommeerde oplossingen van Schneider Electric, om organisaties in staat te stellen hun pad naar energie-decarbonisatie te beheren en te versnellen.”

Peter Herweck, CEO van Schneider Electric, vertelt: “Het aanpakken van de energie- en klimaatcrisis is van het grootste belang, en energie-efficiëntie speelt een belangrijke rol bij het tegengaan van deze uitdagingen. Decarbonisatie door middel van elektrificatie en digitalisering is een noodzaak voor een duurzame toekomst. We zijn zeer verheugd om samen te werken met Capgemini, omdat dit ons in staat stelt om onze inspanningen voor energie-efficiëntie en duurzame praktijken verder te bevorderen. Samen kunnen we een betekenisvolle impact maken.”

29% minder energieverbruik voor de acht belangrijkste campussen van Capgemini in India

Sinds 2022 wordt een prototype van het platform getest in de vestigingen van Capgemini in India, die ongeveer kwart van de energie footprint van de Capgemini Group vertegenwoordigen. Dit prototype maakt real-time monitoring en efficiënt beheer van de energievoorziening over meerdere assets mogelijk, terwijl het energieverbruik binnen de operaties wordt verminderd en geoptimaliseerd op één geïntegreerd, centraal platform. Met een vermindering van 29% in energieverbruik in 2023 (ten opzichte van 2019) op de acht belangrijkste campussen van Capgemini in India, levert het platform een substantiële bijdrage aan de doelstellingen van Capgemini om zijn activiteiten te decarboniseren.